
Qüestions e responses
Per qué adoptar era vision de prevencion de risqui ena contractacion publica?
Eth Parlament Europèu en ua Resolucion de 6 de mai de 2010, afirmaue que «eth sector dera contractacion publica ei çò de mès d'exposat as risqui de gestion irregulara, fraudaria e corrupcion».
Aguesta preocupacion se concretarie ath 2014 en un informe monografic dera Comission ath Conselh e eth Parlament Europèu sobri era luta contra era corrupcion ara Union Europèa, a on ath delà de ratificar era contractacion coma un des sectors mès vulnerables ara corrupcion, se determinaue qu'era luta contra era corrupcion licalie èster ua prioritat entàs Estadi membres. Aguest informe acabaue damb ua sèria de conclusions especifiques sobri prevencion de risqui de corrupcion ena contractacion, que i ère entre eth “era aguda de besonh d’un usatge sistematic des avaloracions de risqui de corrupcion ena contractacion publica”.
Eth madeish an 2014, s'aprovèc ua naua generacion de directives sobri contractacion publica e concessions, alinhades damb aguesta prioritat de prevencion e luta contra era corrupcion. Eth particular era Directiva 2014/24/UE deth Parlament Europèu e deth Conselh, de 26 de hereuèr de 2014, sobri contractacion publica establie ja diuèrses obligacions des Estadi membres en sens preventiu.
A hereuèr de 2017 er Informe de seguiment des trabalhs dera CEMCORD. Prepauses e recomanacions, eth Burèu Antifrauda destacaue que cau que tant era Generalitat coma es entitats locaus e es universitats publiques catalanes e tanben es sòns organs de contraròtle utilizen sistematicaments era avaloracion de risqui en encastre dera contractacion publica.
A març de 2017 eth Parlament de Catalonha aprovèc era Lei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscaus, administratives, financères e deth sector public, que prevedie tot un seguit de mesures de prevencion de risqui entara integritat ena contractacion publica de tot eth sistèma institucionau que configure era Generalitat (art.159).
Fin finau, damb l’aprobacion dera Lei 9/2017, de 8 de noveme, de contractes deth sector public que se transposen ar ordenament juridic espanhòu es directives deth Parlament Europèu e deth Conselh 2014/23/UE e 2014/24/UE de 26 de hereuèr de 2014, s’imposen entà eth naues obligacions en matèria de prevencion e luta contra era corrupcion, era fraudaria e aute irregularitats as organs de contractacion (art. 64.1. LCSP).
Entà ua informacion mès concrèta sobri es obligacions de prevencion dera corrupcion e aute risqui entara integritat ena contractacion publica, podetz consultar es Documents de trabalh núm.1.
Ath delà des obligacions e recomanacions, eth hèt de pèrder era oportunitat de hèr prevencion des risqui entara integritat ena contractacion publica, mos aboque dirèctaments a auer de reaccionar deuant des conseqüéncies que generarà eth risc se s’arribe en materializar. Trabalhar preventivament sobri es vulnerabilitats pròpries dera institucion, l’enfortís entath futur; trabalhar a compdar dera contingència solament mitigue es efèctes des irregularitats, era fraudaria e era corrupcion
Quin risqui lescau gerir es organs de contractacion?
Er article 64.1 dera LCSP, en sòn prumèr epígraf, establís que “es organs de contractacion auràn de préner es mesures avientes entà lutar contra era fraudaria, eth favoritisme e era corrupcion, e previer, detectar e solucionar de manèra efectiva es conflictes d’interès que poguen sorgir enes procediments de licitacion damb era fin d’evitar quinsevolhe distorsió dera competéncia e garantir era transparéncia en procediment e era igualtat de tracte a toti es candidats e licitadors”.
Eth Burèu Antifrauda, hèti es aclariments conceptuaus oportuns, considère qu'es risqui entara integritat que lescau èster objècte de gestion per part des respectius organs de contractacion se resumissen en tres: eth risc d’irregularitats, eth risc de fraudaria e eth risc de corrupcion.
Com pòt dar compliment era mia institucion as naues obligacions en matèria de luta contra era corrupcion arrecuelhuda en art. 64.1 dera LCSP?
Ara vista des obligacions en aguesta matèria, es entitats publiques auràn de conéisher es sòns risqui entà dessenhar, implementar e revisar, de forma periodica es plans de prevencion de risqui entara integritat ena sua contractacion orientada a lutar contra era corrupcion; prètzhèt que comence damb ua avaloracion des risqui entara contractacion publica de cada entitat en particulara.
Com vos pòt ajudar era guida entara integritat ena contractacion publica deth Burèu Antifrauda en aguesta cometuda?
Era guida compde dues parts, ua prumèra damb es grani airaus de risc deth procediment de contractacion, e ua dusau damb eth detalh des passi de besonh entara metuda ne partís d’un procès de gestion de risqui en aguest encastre.
Ara prumèra part trobaratz eth detalh des 12 grani airaus de risc identificat peth Burèu Antifrauda ne lo projècti Risqui entara integritat ena contractacion publica, atau coma un inventari des risqui identificadi entà cadua des airaus, damb bèri exemples de practiques irregulares, fraudulentes o corrompudes. Entà cadua des airaus de risc, trobaratz era analisi des factors institucionaus qu'era fan possibla. Aguesta prumèra part vò èster, donques, un punt de partida per aqueres institucions publiques que volgatz endegar un procès d’analisi des sòns risqui particulars en aguest encastre.
Ara dusau part, trobaratz es explicacions metodològiques des passi que cau seguir entà identificar, analisar, avalorar, tractar e hèr eth seguiment des risqui entara integritat ena contractacion publica. Trobaratz estruments e recorsi que vos facilitaràn aguest prètzhèt.
A qui s’adreça aquesta guia?
A aquelles institucions (o ens públics) que vulguin conèixer i analitzar el seus riscos concrets en l’àmbit de la contractació pública així com aplicar una metodologia de gestió de riscos que els permeti avaluar-los i tractar-los de manera preventiva, dissenyant les actuacions més factibles i eficaces en cada cas.
Què he de tenir en compte abans d’emprendre un procés de gestió de riscos per a la integritat en la contractació pública?
Podeu consultar les recomanacions prèvies que cal considerar a l’hora d’emprendre un procés de gestió dels riscos per a la integritat en la contractació pública, en aquesta mateixa guia.
Amb quines resistències em trobaré en la gestió de riscos i com puc superar-les?
Em pot semblar un procés llarg d’implementar. És per això que la metodologia de gestió de riscos preveu, en les seves diferents fases, diverses propostes de prioritzacions (o sobre factors o sobre efectes), per tal de centrar-se en allò que és més rellevant i que té més impacte en l’àmbit de la contractació de la vostra institució.
Em sembla que puc sentir-me molt sol/-a a l’hora de fer-ho. És per això que una de les recomanacions per endegar un procés de gestió de riscos és involucrar persones de l’organització, amb funcions diferents dins el procés de compra, així com amb nivells d’implicació diferents, que aportaran diferents perspectives, experteses i nivells de decisió, claus per l’èxit de la implantació de qualsevol pla d’integritat.
Em sembla interessant però no sé si disposaré de les eines necessàries per donar cada pas. La guia et proporciona ordenadament i per a cada fase del procés les eines de suport perquè puguis recollir de manera endreçada tota la informació, la puguis treballar de manera col·laborativa internament i la puguis compartir amb la resta de la organització.
Voldria fer-ho, però sempre el més difícil és començar. Precisament a través d’aquesta guia, l’Oficina Antifrau et proporciona de manera sintetitzada els resultats de les fases 1 (identificar) i 2 (analitzar) del procés de gestió de riscos perquè pugueu valorar-ho en el context de la vostra institució i prioritzar-ne les àrees i riscos més rellevants, així com els factors de risc que hi incideixen.
La nostra organització ja compta amb instruments de seguiment de la nostra activitat. La metodologia de gestió de riscos que us proposem a través d’aquesta guia és prou flexible i oberta com per integrar-se amb les eines de gestió ja existents en la organització.
Tinc la impressió que el pla de prevenció i contingència plantejarà moltes accions, més de les que la nostra organització pot emprendre. Prioritzeu també accions que impactin sobre els temes més rellevants, les que us protegeixin millor de cara a futurs processos de compra, aquelles que preveieu més viables i que l’organització percebrà com a més útils per enfortir la seva integritat.
Quins beneficis té gestionar els riscos en la contractació pública?
Els ens públics que avaluïn els riscos per a la integritat de la seva contractació́ podran conèixer quin és el seu grau de vulnerabilitat, així com la naturalesa i dinàmiques dels seus principals riscos Això els permetrà:
- establir mesures preventives més precises i adaptades al propi context, per a minimitzar la probabilitat que els riscos apareguin;
- definir les actuacions contingents que permetin minimitzar els efectes negatius quan no s’hagi pogut evitar la materialització dels riscos, i
- establir les alertes i els mecanismes de seguiment i control necessaris per a detectar la materialització d’un risc en el termini més breu possible.
Aquesta anàlisi més enllà de permetre respondre a les obligacions de l’art. 64.1 de la LCSP, pot comportar altres beneficis per a la institució com ara:
- processos de presa de decisions més eficaços i eficients al llarg de tot els procediment de contractació: el coneixement sobre la naturalesa dels riscos permet obtenir informació més objectivable i fonamentada
- augment de la capacitat d’anticipar-se de la institució
- millora de la planificació i assignació dels recursos (humans i materials)
- increment de la motivació dels servidors públics que participen en els procediments de compra pública de la institució, així com una major seguretat
- major sensibilització de la organització en relació amb els avantatges d’una gestió preventiva dels riscos per a la integritat
- major eficiència en l’ús dels recursos públics
- increment de la confiança ciutadana envers a la institució
Quines conseqüències pot tenir per a la institució no gestionar els riscos per a la integritat?
- Increment del risc d’irregularitats, frau i corrupció, així com de la possibilitat de que es materialitzin
- Donar respostes improvisades i reactives quan el risc ja s’ha materialitzat
- Perjudicis per a la pròpia organització en forma de recursos, queixes o denúncies
- Pèrdua d’eficiència per a la pròpia institució
Puc contactar amb l’Oficina Antifrau per a qualsevol dubte, comentari i suggeriment?
Sí, pots fer-ho escrivint un correu electrònic a prevencio@antifrau.cat o, si ho prefereixes, per telèfon al 93 554 55 55, Àrea de Formació de la Direcció de Prevenció.


