Factors de risc

Personaus

Restacadi damb es caracteristiques e motivacions des individus que participen ara contractacion publica d’ua institucion.

  1. «Reclutament» non meritocràtic des trabalhadors publics
  2. Manque d’inamovibilitat reau des trabalhadors que participen ara crompe publica
  3. Deficienta gestion des conflictes d’interès
  4. Manca de formacion sobri er efècte des biaixos cognitius ena prenuda de decisions
  5. Manca de sensibilizacion sobri etica publica e risqui entara integritat
  6. Manca de gestion dera carrèra des professionaus dera crompe publica
  7. Manque d’especialització ena nòrma de contractacion
  8. Deficient desvolopament des competéncies de crompe
  9. Desconeishement o escàs usatge d’estruments de supòrt ara crompe
  10. Supervision jeràrquica deficitària
Organitzatius
Direccion

Factors restacadi damb era direccion que incideixen en tot eth provediment institucionau:

  1. Manca de vision globau dera aguda de besonh d’òbres, subministraments e servicis entath mandat e consecutius disfuncions ena planificacion dera contractacion
  2. Limits incerts o confusi entre er encastre de decision politica e eth de decision tecnicoadministrativa
  3. Decisions politiques que creen compromisi d’impossibla compliment damb era nòrma en vigor
  4. Insufisenta transparéncia des relacions dera direccion damb operators economics e aute actors considerables entath provediment institucionau
Gestion professionau

Factors restacadi damb era gestion professionau deth conjunt deth provediment institucionau:

  1. Adopcion d’estrategies de provediment que supèren era capacitat de crompe institucionau
  2. Marge organitzatiu entà era adopcion injustificada d’estrategies de provediment non competitiu (convènis e encomanes a mejans pròpris)
  3. Manca de seguiment e avaloracion des estrategies de provediment
  4. Descoordinació des unitats o organs administratius que participen ara preparacion, licitacion o execucion des contractes
  5. Manca de segregació de foncions en cicle de contractacion, eth particular en entitats que concentren era sua contractacion en un o pòqui mercats
  6. Nínxols de coneishença non documentada sobri prestacions estrategiques que se contracten de forma recurrenta
  7. Manca de rotacion e aute deficits ena gestion des relacions professionaus entre personau ath servici des entitats publiques e contractistes
  8. Insuficiència d’estruments organitzatius o canaus de supòrt institucionau ara crompe intègra e professionau
Contraròtle intèrne

Factors restacadi damb eth contraròtle intèrne deth provediment:

  1. Marge entà interpretar ara baisha eth nivèu de subjeccion institucionau ara nòrma de contractacion
  2. Afebliment organitzatiu deth contraròtle reau dera contractacion
  3. Afebliment organitzatiu dera figura deth responsable deth contracte
Gestion pressupostària

Factors restacadi damb era gestion pressupostària:

  1. Pressions intèrnes entà agotar eth pressupòst annau
  2. Reduccion deth periòde d’execucion ordinària deth pressupòst
  3. Desvinculació deth provediment per çò qu'ei deth cicle pressupostari
Gestió dels recursos humans

Factors relacionats amb la gestió dels recursos humans:

  1. Planificació o pressupost de recursos humans inadequat al perfil de compra, l’estratègia de proveïment institucional o al seu seguiment i avaluació
  2. Manca d’avaluació dels nivells de risc dels llocs de treball involucrats en la compra pública
  3. Polítiques de recursos humans que perpetuen la provisionalitat
Procedimentals
Preparació

Durant la preparació d’un contracte:

  1. Deficiències en la recollida, anàlisi de dades i elaboració documental sobre la necessitat i les alternatives per cobrir-la
  2. Inadequada avaluació de la necessitat de contractar o de la idoneïtat del contracte projectat per cobrir-la
  3. Planificació o pressupostació insuficient o poc rigorosa
  4. Deficient identificació o descripció de l’objecte del contracte, les seves especificacions tècniques o les condicions d’execució
  5. Deficient tria o disseny dels criteris de selecció
  6. Deficient tria i ponderació dels criteris d’adjudicació o disseny dels sistemes de puntuació
  7. Ús distorsionat o no genuí de llindars, durades, terminis i excepcions de la normativa
  8. Gestió inadequada de la informació i la documentació que no són encara públiques
Licitació

Durant la licitació d’un contracte:

  1. Publicitat insuficient de la licitació
  2. Deficient gestió de les sol·licituds d’aclariments sobre els plecs
  3. Custòdia deficient de les ofertes presentades fins al moment de l’obertura dels sobres
  4. Manca d’aplicació de les pautes per detectar i comunicar indicis de col·lusió
  5. Designació de persones sense expertesa suficient per avaluar tècnicament les ofertes
  6. Comprovació defectuosa del compliment dels requeriments i les limitacions per participar en la licitació
  7. Manca de motivació o justificació deficient de les baixes considerades anormals
  8. Aplicació inadequada dels criteris d’adjudicació
  9. Preparació defectuosa de la proposta d’adjudicació
  10. Manca de supervisió de la documentació amb què es resol o es formalitza el contracte
Execució

Durant l’execució d’un contracte:

  1. Insuficient supervisió de l’execució per detectar incidències o incompliments i garantir una correcta recepció de la prestació 
  2. Gestió negligent de les incidències esdevingudes durant l’execució del contracte i els incompliments materialitzats
  3. Ineficàcia o ineficiència dels mecanismes d’exigència de responsabilitats per incompliments contractuals
Potenciadors

Elements o circumstàncies que incrementen la probabilitat que les oportunitats de risc generades en la contractació pública d'una institució siguin aprofitades

  1. Models de comportament impropi en la cadena directiva i de comandament
  2. Cultures organitzatives desviades de l’ètica professional pública
  3. Precedents de no detecció i no sanció en la memòria organitzativa, que generen percepció d’impunitat
  4. Precedents de represàlies envers persones alertadores en la memòria organitzativa, que generen por
  5. Renúncia a comunicar internament les transgressions detectades i no tolerades
  6. Regles o sistemes de treball informals dins d’alguns grups que «protegeixen» d’eventuals acusacions i reforcen la percepció d’impunitat
  7. Dinàmiques interpersonals o grupals que reforcen les percepcions de tolerància i impunitat de les transgressions
Perpetuadors

Mancances o dèficits del sistema d'integritat institucional que faciliten la perpetuació de pràctiques transgressores ja materialitzades

  1. Manca de voluntat i compromís amb el foment de la integritat i la lluita contra la corrupció en els més alts nivells polític i de gestió de la institució
  2. Manca d’assignació explícita de responsabilitats sobre la integritat institucional al llarg de la cadena directiva i de comandament
  3. Dèficits en la determinació i definició d’integritat aplicada a les funcions i responsabilitats específiques de la institució (codis ètics, de conducta...)
  4. Manca d’obertura i foment del debat ètic dins la institució
  5. Manca de mecanismes d’orientació ètica formals i informals o dèficits en la seva gestió
  6. Manca de promoció de la cultura d’aixecar la veu per defensar l’interès públic i de canals adients d’alerta
  7. Manca d’avaluació periòdica del sistema d’integritat institucional