
Factors de risc
Restacadi damb es caracteristiques e motivacions des individus que participen ara contractacion publica d’ua institucion.
- «Reclutament» non meritocràtic des trabalhadors publics
- Manque d’inamovibilitat reau des trabalhadors que participen ara crompe publica
- Deficienta gestion des conflictes d’interès
- Manca de formacion sobri er efècte des biaixos cognitius ena prenuda de decisions
- Manca de sensibilizacion sobri etica publica e risqui entara integritat
- Manca de gestion dera carrèra des professionaus dera crompe publica
- Manque d’especialització ena nòrma de contractacion
- Deficient desvolopament des competéncies de crompe
- Desconeishement o escàs usatge d’estruments de supòrt ara crompe
- Supervision jeràrquica deficitària
Factors restacadi damb era direccion que incideixen en tot eth provediment institucionau:
- Manca de vision globau dera aguda de besonh d’òbres, subministraments e servicis entath mandat e consecutius disfuncions ena planificacion dera contractacion
- Limits incerts o confusi entre er encastre de decision politica e eth de decision tecnicoadministrativa
- Decisions politiques que creen compromisi d’impossibla compliment damb era nòrma en vigor
- Insufisenta transparéncia des relacions dera direccion damb operators economics e aute actors considerables entath provediment institucionau
Factors restacadi damb era gestion professionau deth conjunt deth provediment institucionau:
- Adopcion d’estrategies de provediment que supèren era capacitat de crompe institucionau
- Marge organitzatiu entà era adopcion injustificada d’estrategies de provediment non competitiu (convènis e encomanes a mejans pròpris)
- Manca de seguiment e avaloracion des estrategies de provediment
- Descoordinació des unitats o organs administratius que participen ara preparacion, licitacion o execucion des contractes
- Manca de segregació de foncions en cicle de contractacion, eth particular en entitats que concentren era sua contractacion en un o pòqui mercats
- Nínxols de coneishença non documentada sobri prestacions estrategiques que se contracten de forma recurrenta
- Manca de rotacion e aute deficits ena gestion des relacions professionaus entre personau ath servici des entitats publiques e contractistes
- Insuficiència d’estruments organitzatius o canaus de supòrt institucionau ara crompe intègra e professionau
Factors restacadi damb eth contraròtle intèrne deth provediment:
- Marge entà interpretar ara baisha eth nivèu de subjeccion institucionau ara nòrma de contractacion
- Afebliment organitzatiu deth contraròtle reau dera contractacion
- Afebliment organitzatiu dera figura deth responsable deth contracte
Factors restacadi damb era gestion pressupostària:
- Pressions intèrnes entà agotar eth pressupòst annau
- Reduccion deth periòde d’execucion ordinària deth pressupòst
- Desvinculació deth provediment per çò qu'ei deth cicle pressupostari
Factors relacionats amb la gestió dels recursos humans:
- Planificació o pressupost de recursos humans inadequat al perfil de compra, l’estratègia de proveïment institucional o al seu seguiment i avaluació
- Manca d’avaluació dels nivells de risc dels llocs de treball involucrats en la compra pública
- Polítiques de recursos humans que perpetuen la provisionalitat
Durant la preparació d’un contracte:
- Deficiències en la recollida, anàlisi de dades i elaboració documental sobre la necessitat i les alternatives per cobrir-la
- Inadequada avaluació de la necessitat de contractar o de la idoneïtat del contracte projectat per cobrir-la
- Planificació o pressupostació insuficient o poc rigorosa
- Deficient identificació o descripció de l’objecte del contracte, les seves especificacions tècniques o les condicions d’execució
- Deficient tria o disseny dels criteris de selecció
- Deficient tria i ponderació dels criteris d’adjudicació o disseny dels sistemes de puntuació
- Ús distorsionat o no genuí de llindars, durades, terminis i excepcions de la normativa
- Gestió inadequada de la informació i la documentació que no són encara públiques
Durant la licitació d’un contracte:
- Publicitat insuficient de la licitació
- Deficient gestió de les sol·licituds d’aclariments sobre els plecs
- Custòdia deficient de les ofertes presentades fins al moment de l’obertura dels sobres
- Manca d’aplicació de les pautes per detectar i comunicar indicis de col·lusió
- Designació de persones sense expertesa suficient per avaluar tècnicament les ofertes
- Comprovació defectuosa del compliment dels requeriments i les limitacions per participar en la licitació
- Manca de motivació o justificació deficient de les baixes considerades anormals
- Aplicació inadequada dels criteris d’adjudicació
- Preparació defectuosa de la proposta d’adjudicació
- Manca de supervisió de la documentació amb què es resol o es formalitza el contracte
Durant l’execució d’un contracte:
- Insuficient supervisió de l’execució per detectar incidències o incompliments i garantir una correcta recepció de la prestació
- Gestió negligent de les incidències esdevingudes durant l’execució del contracte i els incompliments materialitzats
- Ineficàcia o ineficiència dels mecanismes d’exigència de responsabilitats per incompliments contractuals
Elements o circumstàncies que incrementen la probabilitat que les oportunitats de risc generades en la contractació pública d'una institució siguin aprofitades
- Models de comportament impropi en la cadena directiva i de comandament
- Cultures organitzatives desviades de l’ètica professional pública
- Precedents de no detecció i no sanció en la memòria organitzativa, que generen percepció d’impunitat
- Precedents de represàlies envers persones alertadores en la memòria organitzativa, que generen por
- Renúncia a comunicar internament les transgressions detectades i no tolerades
- Regles o sistemes de treball informals dins d’alguns grups que «protegeixen» d’eventuals acusacions i reforcen la percepció d’impunitat
- Dinàmiques interpersonals o grupals que reforcen les percepcions de tolerància i impunitat de les transgressions
Mancances o dèficits del sistema d'integritat institucional que faciliten la perpetuació de pràctiques transgressores ja materialitzades
- Manca de voluntat i compromís amb el foment de la integritat i la lluita contra la corrupció en els més alts nivells polític i de gestió de la institució
- Manca d’assignació explícita de responsabilitats sobre la integritat institucional al llarg de la cadena directiva i de comandament
- Dèficits en la determinació i definició d’integritat aplicada a les funcions i responsabilitats específiques de la institució (codis ètics, de conducta...)
- Manca d’obertura i foment del debat ètic dins la institució
- Manca de mecanismes d’orientació ètica formals i informals o dèficits en la seva gestió
- Manca de promoció de la cultura d’aixecar la veu per defensar l’interès públic i de canals adients d’alerta
- Manca d’avaluació periòdica del sistema d’integritat institucional


