Factors de risc
Personals
- «Reclutament» no meritocràtic dels empleats públics
- Manca d’inamovibilitat real dels empleats que participen en la compra pública
- Deficient gestió dels conflictes d’interès
- Manca de formació sobre l’efecte dels biaixos cognitius en la presa de decisions
- Manca de sensibilització sobre ètica pública i riscos per a la integritat
- Manca de gestió de la carrera dels professionals de la compra pública
- Manca d’especialització en la normativa de contractació
- Deficient desenvolupament de les competències de compra
- Desconeixement o escàs ús d’eines de suport a la compra
- Supervisió jeràrquica deficitària
Estan relacionats amb les característiques i motivacions dels individus que participen en la contractació pública d’una institució.
Organitzatius
Direcció
Factors relacionats amb la direcció que incideixen en tot el proveïment institucional:
- Manca de visió global de les necessitats d’obres, subministraments i serveis per al mandat i consegüents disfuncions en la planificació de la contractació
- Límits incerts o confusos entre l’àmbit de decisió política i el de decisió tecnicoadministrativa
- Decisions polítiques que creen compromisos d’impossible compliment amb la normativa vigent
- Insuficient transparència de les relacions de la direcció amb operadors econòmics i altres actors rellevants per al proveïment institucional
Gestió professional
Factors relacionats amb la gestió professional del conjunt del proveïment institucional:
- Adopció d’estratègies de proveïment que superen la capacitat de compra institucional
- Marge organitzatiu per a l’adopció injustificada d’estratègies de proveïment no competitives (convenis i encàrrecs a mitjans propis)
- Manca de seguiment i avaluació de les estratègies de proveïment
- Descoordinació de les unitats o òrgans administratius que participen en la preparació, licitació o execució dels contractes
- Manca de segregació de funcions en el cicle de contractació, en particular en entitats que concentren la seva contractació en un o pocs mercats
- Nínxols de coneixement no documentat sobre prestacions estratègiques que es contracten de forma recurrent
- Manca de rotació i altres dèficits en la gestió de les relacions professionals entre personal al servei dels ens públics i contractistes
- Insuficiència d’eines organitzatives o canals de suport institucional a la compra íntegra i professional
Control intern
Factors relacionats amb el control intern del proveïment:
- Marge per interpretar a la baixa el nivell de subjecció institucional a la normativa de contractació
- Afebliment organitzatiu del control real de la contractació
- Afebliment organitzatiu de la figura del responsable del contracte
Gestió pressupostària
Factors relacionats amb la gestió pressupostària:
- Pressions internes per exhaurir el pressupost anual
- Reducció del període d’execució ordinària del pressupost
- Desvinculació del proveïment respecte al cicle pressupostari
Gestió dels recursos humans
Factors relacionats amb la gestió dels recursos humans:
- Planificació o pressupost de recursos humans inadequat al perfil de compra, l’estratègia de proveïment institucional o al seu seguiment i avaluació
- Manca d’avaluació dels nivells de risc dels llocs de treball involucrats en la compra pública
- Polítiques de recursos humans que perpetuen la provisionalitat
Deriven de com està organitzada i com funciona la institució (sistemes de treball, praxis habituals...)
Procedimentals
Preparació
Durant la preparació d’un contracte:
- Deficiències en la recollida, anàlisi de dades i elaboració documental sobre la necessitat i les alternatives per cobrir-la
- Inadequada avaluació de la necessitat de contractar o de la idoneïtat del contracte projectat per cobrir-la
- Planificació o pressupostació insuficient o poc rigorosa
- Deficient identificació o descripció de l’objecte del contracte, les seves especificacions tècniques o les condicions d’execució
- Deficient tria o disseny dels criteris de selecció
- Deficient tria i ponderació dels criteris d’adjudicació o disseny dels sistemes de puntuació
- Ús distorsionat o no genuí de llindars, durades, terminis i excepcions de la normativa
- Gestió inadequada de la informació i la documentació que no són encara públiques
Licitació
Durant la licitació d’un contracte:
- Publicitat insuficient de la licitació
- Deficient gestió de les sol·licituds d’aclariments sobre els plecs
- Custòdia deficient de les ofertes presentades fins al moment de l’obertura dels sobres
- Manca d’aplicació de les pautes per detectar i comunicar indicis de col·lusió
- Designació de persones sense expertesa suficient per avaluar tècnicament les ofertes
- Comprovació defectuosa del compliment dels requeriments i les limitacions per participar en la licitació
- Manca de motivació o justificació deficient de les baixes considerades anormals
- Aplicació inadequada dels criteris d’adjudicació
- Preparació defectuosa de la proposta d’adjudicació
- Manca de supervisió de la documentació amb què es resol o es formalitza el contracte
Execució
Durant l’execució d’un contracte:
- Insuficient supervisió de l’execució per detectar incidències o incompliments i garantir una correcta recepció de la prestació
- Gestió negligent de les incidències esdevingudes durant l’execució del contracte i els incompliments materialitzats
- Ineficàcia o ineficiència dels mecanismes d’exigència de responsabilitats per incompliments contractuals
Relacionats amb com es gestiona un procediment de contractació en concret.
Potenciadors
- Models de comportament impropi en la cadena directiva i de comandament
- Cultures organitzatives desviades de l’ètica professional pública
- Precedents de no detecció i no sanció en la memòria organitzativa, que generen percepció d’impunitat
- Precedents de represàlies envers persones alertadores en la memòria organitzativa, que generen por
- Renúncia a comunicar internament les transgressions detectades i no tolerades
- Regles o sistemes de treball informals dins d’alguns grups que «protegeixen» d’eventuals acusacions i reforcen la percepció d’impunitat
- Dinàmiques interpersonals o grupals que reforcen les percepcions de tolerància i impunitat de les transgressions
Elements o circumstàncies que incrementen la probabilitat que les oportunitats de risc generades en la contractació pública d'una institució siguin aprofitades
Perpetuadors
- Manca de voluntat i compromís amb el foment de la integritat i la lluita contra la corrupció en els més alts nivells polític i de gestió de la institució
- Manca d’assignació explícita de responsabilitats sobre la integritat institucional al llarg de la cadena directiva i de comandament
- Dèficits en la determinació i definició d’integritat aplicada a les funcions i responsabilitats específiques de la institució (codis ètics, de conducta...)
- Manca d’obertura i foment del debat ètic dins la institució
- Manca de mecanismes d’orientació ètica formals i informals o dèficits en la seva gestió
- Manca de promoció de la cultura d’aixecar la veu per defensar l’interès públic i de canals adients d’alerta
- Manca d’avaluació periòdica del sistema d’integritat institucional
Mancances o dèficits del sistema d'integritat institucional que faciliten la perpetuació de pràctiques transgressores ja materialitzades