Vulnerabilitats
  • Natura inherentment subjectiva dera avaloracion des critèris era quantificacion que nedepen d’un jutjament de valor; avaloracion que pòt arribar en determinar er escuelh d’ua o de aute aufèrta coma economicaments mès avantatjosa.
  • Oportunitats de favorir o prejudiciar determinadi operators economics pendent eth procès d'avaloracion tecnica.

Per objectivar aqueth jutjament s’establís era obligacion de basar-lo en critèris e nòrmes d'avaloracion precisa fixada enes plecs, que lescau perméter determinar era melhora relacion qualitat-prètz. Per açò, era probabilitat d’aguest risc demore en bona part condicionada pes decisions prenudes pendent era preparacion dera contractacion (veigatz es airaus de risc 1. Impulsar e preparar contractes innecessaris o perjudiciaus e 2. Preparar contractes que limiten indegudament era concurrència o era liura competéncia).

Risqui identificadi
  • Non detectar es conflictes d’interès des persones que participen ara avaloracion des aufèrtes (risc de parcialitat) o plan an ascendència jeràrquica o foncionau sobri es anteriores (risc de dependéncia)
  • Non detectar aufèrtes de suborns, demandes de comissions o aute beneficis il·legítims a cambiament de favorir o prejudiciar un licitador pendent era avaloracion des aufèrtes
  • Aplicar irregularaments eth procediment entà avalorar es aufèrtes o es critèris d’adjudicacion e es sues nòrmes d'avaloracion, de forma que es favorisque o prejudiciatz determinadi candidats o licitadors
  • Eméter jutjaments de valor sense les garanties d’objectivitat e imparcialitat minimes establides (motivacion sufisenta e raonada des avaloracions e, enes casi previsti, emetuda per un comitat d’expèrts adientment constituït)
  • Modificar de facto es critèris d’adjudicacion o es nòrmes entà avalorar-les, en tot configurar ues nòrmes diferentes deth que s’auien dat iniciauments as licitadors entà preparar es aufèrtes
Algunes pràctiques associades
  • No abstenir-se de formar part d’una mesa de contractació quan s’està en situació de conflicte d’interès
  • Intentar influir en una persona que estigui elaborant una valoració tècnica de les ofertes, per exemple, perquè no es declari deserta. Atorgar una puntuació als criteris d’adjudicació quantificables a través de judicis de valor sense motivar-la (o de forma insuficient), per negligència o per a afavorir o perjudicar un determinat licitador
  • Ponderar la puntuació entre subcriteris que no estaven ponderats al plecs
Documents de treball

Documents de treball núm. 3 per veure altres exemples

Factors de risc
Personals

Relacionats amb les característiques i motivacions dels individus que participen en la contractació pública d’una institució.

  • «Reclutament» no meritocràtic dels empleats públics
  • Manca d’inamovibilitat real dels empleats que participen en la compra pública
  • Deficient gestió dels conflictes d’interès
  • Manca de formació sobre l’efecte dels biaixos cognitius en la presa de decisions
  • Manca de sensibilització sobre ètica pública i riscos per a la integritat
  • Manca de gestió de la carrera dels professionals de la compra pública
  • Manca d’especialització en la normativa de contractació
  • Deficient desenvolupament de les competències de compra
  • Desconeixement o escàs ús d’eines de suport a la compra
  • Supervisió jeràrquica deficitària
Organitzatius

Deriven de com està organitzada i com funciona la institució (sistemes de treball, praxis habituals...).

Factors relacionats amb la direcció que incideixen en tot el proveïment institucional

  • Manca de visió global de les necessitats d’obres, subministraments i serveis per al mandat i consegüents disfuncions en la planificació de la contractació
  • Límits incerts o confusos entre l’àmbit de decisió política i el de decisió tecnicoadministrativa
  • Decisions polítiques que creen compromisos d’impossible compliment amb la normativa vigent

Factors relacionats amb la gestió professional del conjunt del proveïment institucional

  • Adopció d’estratègies de proveïment que superen la capacitat de compra institucional
  • Descoordinació de les unitats o òrgans administratius que participen en la preparació, licitació o execució dels contractes
  • Manca de segregació de funcions en el cicle de contractació, en particular en entitats que concentren la seva contractació en un o pocs mercats
  • Manca de rotació i altres dèficits en la gestió de les relacions professionals entre personal al servei dels ens públics i contractistes
  • Insuficiència d’eines organitzatives o canals de suport institucional a la compra íntegra i professional

Factors relacionats amb el control intern del proveïment

  • Marge per interpretar a la baixa el nivell de subjecció institucional a la normativa de contractació
  • Afebliment organitzatiu del control real de la contractació

Factors relacionats amb la gestió dels recursos humans

  • Planificació o pressupost de recursos humans inadequat al perfil de compra, l’estratègia de proveïment institucional o al seu seguiment i avaluació
  • Manca d’avaluació dels nivells de risc dels llocs de treball involucrats en la compra pública
  • Polítiques de recursos humans que perpetuen la provisionalitat
Procedimentals

Relacionats amb com es gestiona un procediment de contractació en concret.

  • Designació de persones sense expertesa suficient per avaluar tècnicament les ofertes
  • Manca de motivació o justificació deficient de les baixes considerades anormals
  • Aplicació inadequada dels criteris d’adjudicació
Potenciadors

Elements o circumstàncies que incrementen la probabilitat que les oportunitats de risc generades en la contractació pública d'una institució siguin aprofitades.

  • Models de comportament impropi en la cadena directiva i de comandament
  • Cultures organitzatives desviades de l’ètica professional pública
  • Precedents de no detecció i no sanció en la memòria organitzativa, que generen percepció d’impunitat
  • Precedents de represàlies envers persones alertadores en la memòria organitzativa, que generen por
  • Renúncia a comunicar internament les transgressions detectades i no tolerades
  • Regles o sistemes de treball informals dins d’alguns grups que «protegeixen» d’eventuals acusacions i reforcen la percepció d’impunitat
  • Dinàmiques interpersonals o grupals que reforcen les percepcions de tolerància i impunitat de les transgressions
Perpetuadors

Mancances o dèficits del sistema d'integritat institucional que faciliten la perpetuació de pràctiques transgressores ja materialitzades.

  • Manca de voluntat i compromís amb el foment de la integritat i la lluita contra la corrupció en els més alts nivells polític i de gestió de la institució
  • Manca d’assignació explícita de responsabilitats sobre la integritat institucional al llarg de la cadena directiva i de comandament
  • Dèficits en la determinació i definició d’integritat aplicada a les funcions i responsabilitats específiques de la institució (codis ètics, de conducta...)
  • Manca d’obertura i foment del debat ètic dins la institució
  • Manca de mecanismes d’orientació ètica formals i informals o dèficits en la seva gestió
  • Manca de promoció de la cultura d’aixecar la veu per defensar l’interès públic i de canals adients d’alerta
  • Manca d’avaluació periòdica del sistema d’integritat institucional