Vulnerabilitats
  • Oportunitat d’afavorir o perjudicar determinats operadors econòmics en discernir quins candidats o licitadors poden participar en una licitació.
Riscos identificats
  • No detectar els conflictes d’interès de les persones que participen en la decisió d’admetre o excloure una oferta al procediment de licitació (o bé tenen ascendència jeràrquica o funcional sobre les anteriors)
  • No detectar ofertes de suborns, demandes de comissions o altres beneficis il·legítims a canvi d’influir en la decisió d’admetre o excloure una oferta del procediment
  • Aplicar irregularment els criteris de selecció de forma que s’afavoreixi o perjudiqui a determinades empreses candidates o licitadores
  • Rebutjar ofertes incurses en presumpció d’anormalitat sense avaluació o motivació suficients
Algunes pràctiques associades
  • No abstenir-se de participar en una mesa de contractació quan s’està en situació de conflicte d’interès
  • Intentar influir en els membres d’una mesa de contractació perquè s’acceptin o rebutgin ofertes de forma irregular
  • Admetre una oferta que mostra indicis de col·lusió o corrupció; per exemple, tres ofertes amb similituds que arriben a l’extrem de reproduir paràgrafs exactes amb errades ortogràfiques incloses i que alertarien d’ofertes de cobertura
  • Excloure una oferta qualificant-la d’anormalment baixa sense una fonamentació o justificació suficient
Documents de treball

Documents de treball núm. 3 per veure altres exemples

Factors de risc
Personals

Relacionats amb les característiques i motivacions dels individus que participen en la contractació pública d’una institució.

  • «Reclutament» no meritocràtic dels empleats públics
  • Manca d’inamovibilitat real dels empleats que participen en la compra pública
  • Deficient gestió dels conflictes d’interès
  • Manca de formació sobre l’efecte dels biaixos cognitius en la presa de decisions
  • Manca de sensibilització sobre ètica pública i riscos per a la integritat
  • Manca de gestió de la carrera dels professionals de la compra pública
  • Manca d’especialització en la normativa de contractació
  • Deficient desenvolupament de les competències de compra
  • Desconeixement o escàs ús d’eines de suport a la compra
  • Supervisió jeràrquica deficitària
Organitzatius

Deriven de com està organitzada i com funciona la institució (sistemes de treball, praxis habituals...).

Factors relacionats amb la direcció que incideixen en tot el proveïment institucional

  • Límits incerts o confusos entre l’àmbit de decisió política i el de decisió tecnicoadministrativa

Factors relacionats amb la gestió professional del conjunt del proveïment institucional

  • Manca de rotació i altres dèficits en la gestió de les relacions professionals entre personal al servei dels ens públics i contractistes
  • Insuficiència d’eines organitzatives o canals de suport institucional a la compra íntegra i professional

Factors relacionats amb el control intern del proveïment

  • Marge per interpretar a la baixa el nivell de subjecció institucional a la normativa de contractació
  • Afebliment organitzatiu del control real de la contractació

Factors relacionats amb la gestió dels recursos humans

  • Manca d’avaluació dels nivells de risc dels llocs de treball involucrats en la compra pública
  • Polítiques de recursos humans que perpetuen la provisionalitat
Procedimentals

Relacionats amb com es gestiona un procediment de contractació en concret.

  • Designació de persones sense expertesa suficient per avaluar tècnicament les ofertes
  • Comprovació defectuosa del compliment dels requeriments o les limitacions per participar en la licitació
  • Manca de motivació o justificació deficient de les baixes considerades anormals
Potenciadors

Elements o circumstàncies que incrementen la probabilitat que les oportunitats de risc generades en la contractació pública d'una institució siguin aprofitades.

  • Models de comportament impropi en la cadena directiva i de comandament
  • Cultures organitzatives desviades de l’ètica professional pública
  • Precedents de no detecció i no sanció en la memòria organitzativa, que generen percepció d’impunitat
  • Precedents de represàlies envers persones alertadores en la memòria organitzativa, que generen por
  • Renúncia a comunicar internament les transgressions detectades i no tolerades
  • Regles o sistemes de treball informals dins d’alguns grups que «protegeixen» d’eventuals acusacions i reforcen la percepció d’impunitat
  • Dinàmiques interpersonals o grupals que reforcen les percepcions de tolerància i impunitat de les transgressions
Perpetuadors

Mancances o dèficits del sistema d'integritat institucional que faciliten la perpetuació de pràctiques transgressores ja materialitzades.

  • Manca de voluntat i compromís amb el foment de la integritat i la lluita contra la corrupció en els més alts nivells polític i de gestió de la institució
  • Manca d’assignació explícita de responsabilitats sobre la integritat institucional al llarg de la cadena directiva i de comandament
  • Dèficits en la determinació i definició d’integritat aplicada a les funcions i responsabilitats específiques de la institució (codis ètics, de conducta...)
  • Manca d’obertura i foment del debat ètic dins la institució
  • Manca de mecanismes d’orientació ètica formals i informals o dèficits en la seva gestió
  • Manca de promoció de la cultura d’aixecar la veu per defensar l’interès públic i de canals adients d’alerta
  • Manca d’avaluació periòdica del sistema d’integritat institucional